Igorko sem, Matovičko tam, podstata vám však neuchádza: keď sa k moci dostávajú šašovia častejšie,
ako býva v Európe dobrým zvykom, nestačí hovoriť len o
komickej dobe hercov, či nezriedkavejšie poplatných šašov, ako to občas
pozorujem na verejnosti, keď čítam na sieťach statusy ľudí s pozornejším
okom. Treba sa však hlavne pýtať, komu a prečo slúžia. Ono totiž, v histórii
politiky nikdy neexistoval šašo, ktorý nemal svojho kráľa. To, čomu sa venujete
menej je, že byť šašom v politike nie je „med lízať,“ ich život visí často
na vlásku a ich konce môžu byť tragické.
Stojím na autorskom námestí
pravdy a je mi v tomto aktuálnom ľudskom svete politických šašov
smutno, ale do smiechu zároveň - predsa len, je to svet šašov. Hlavne, keď sa
pozerám na vyčíňanie takého Matoviča, či na Ukrajine Zelenského, toho času
prezidenta (ten aktuálny rad európskych šašov v politike, ktorí sa dočkali
spoločenského uznania za výdatnej podpory svojich mocných panovníkov je vcelku
dlhý). Na druhej strane, darmo by ste hľadali niečo nedemokratické, čo
Matovičovi môžete zazlievať, teda presnejšie - neoliberálno nedemokratické. Neoliberálna
demokracia súčasného typu, nie je totiž vôbec, aleže vôbec demokracia v pravom slova zmysle a nedemokratickosť jej preto nemožno zazlievať. Je to iba civilizačná choroba dnešnej povrchnej spoločnosti. Neotalita. Neoboľševizmus
- syndrómy potopených očí dnešných politických šašov, žonglujúcich s ľudskými osudmi
svojich voličov. Jedna vec, je však popri tom horore so šašom v hlavnej úlohe nepopierateľný fakt:
Matovič je nesmierne šikovný šašo a žonglovať, aj s náladami spoločnosti
dokáže nesmierne zručne – to sa mu musí uznať.
Politické šaškovanie nie je povolanie, ale spôsob života a
bytia. V Anglicku, Nemecku, Holandsku, Taliansku a v niektorých obdobiach, aj v
oblastiach Francúzska, bol budúci kráľov dvorný šašo vyberaný spomedzi sirôt, prípadne
bol potomkom iného šaša. Buď mal niekto šťastie, že si ho spomedzi opustených
detí či mladíkov vybrali ako adepta, alebo mohlo ísť aj o dedičstvo, napr.
z otca na syna a p.. Otázkou je, či vzhľadom na náročnosť tejto práce
bolo o čo stáť.
Vyberať nového šaša pritom mohol len ten, kto bol sám
minimálne dva roky členom cechu, pričom cechu samotnému platil dve osminy daní.
Adept na nového šaša bol u svojho učiteľa tak dlho, kým mu sám nepovolil
žiadať o členstvo v cechu, rozhodoval teda o jeho bytí
a nebytí. Až keď dotyčný uspel vo všetkých skúškach, mohol sa stať
všeobecným šašom. Koho do politického sveta šašov prepustil na Ukrajine
Zelenského vieme – bol to nemenovaný ukrajinský kráľ Kolomojskij. Naproti tomu
Matovič sa v úlohe dvorného politického šaša ocitol tak trochu
neplánovane a bez výberu svojho budúceho kráľa - hlavnými šašami sa mali stať iní. A to je problém. Minimálne z toho dôvodu, že sa presne
nevie, komu bude slúžiť najviac.
Na kráľovských
dvoroch bolo v minulosti zvykom, že šašom pred nástupom do funkcie drvili
penisy, aby neohrozovali počestnosť paničiek, teda šľachtičných. Inými
slovami: zámerne z nich robili impotentov, aby sa za žiadnych okolností
nemohlo stať, že budú mať na kráľovskom dvore pomer so ženami, s ktorými obvykle
súložil kráľ, či šľachta. Adeptom na
zabávanie sa pri predstavení kráľovi dávalo do topánok rozbité sklo, prípadne
sa topánky šašovi podbili klincami, aby bola zabezpečená „zábavná“ chôdza.
Museli tiež chodiť so somárskym chvostom na krku, chrbte či na opasku. Najhoršie
na tom však bolo, že ľuďom sa to páčilo, a tak kráľ neraz povedal: „bolo
to super, to tvoje sklo v topánkach si musíme niekedy zopakovať“. Budúci
šašo mohol odpovedať iba bonmotom: „rado sa stalo“.
Somársky chvost musel šašo nosiť, aby bol odlíšený od
ostatných. Bolo to v jeho bytostnom záujme, lebo ak urobil nejakú nemiestnejšiu
„šaškárnu“, neinformovaný človek - urazený terč jeho vtipu by ho mohol
napadnúť a prípadne, aj zabiť. Dav bol vtedy schopný zabiť každého, kto sa
mu znepáčil, a takto sa hneď vedelo, že dotyčný je chránený kráľom
a môže si isté veci dovoliť.
Somárske chvosty dostávali šašovia od svojich kráľov a chránili
šašov pred zúrivou verejnosťou. A to mi zase príde nesmierne transparentné,
lebo, keď bude nosiť Matovič na krku somársky chvost s červenými hviezdami,
tak budeme vedieť, že mu ho poslali z Washingtonu. Ak so žltými tak z Bruselu a ak
bude na chvoste iba jedna modrá, šesťcípa hviezda, tak pochopíme, že mu ho poslali z Tel
Avivu. Nakoniec, prečo nie? Módne doplnky prešli
od doby kráľov výraznými zmenami a nejaká tá hviezda na somárskom chvoste,
nemôže byť problém. A komu z vás by sa takýto svet moderných šašov
nepáčil, nezúfajte! Dnešní moderní šašovia v pozíciách správcov európskych
gubernií, môžu po vzore svojich predkov, ešte kadečo vyviesť a ukázať tak
svojim mecenášom, ako sa my poddaní máme zle, a že treba ku guberniám
Slovensko, či Ukrajina zmeniť prístup. A inokedy zase môže šikovný šašo v politike
niečo vyviesť len preto, že mu za to odporcovia jeho mecenáša zaplatili. Nech
je to však akokoľvek, jedna vec je istá – politickej srandy a komického tanca súperiacich, politických šašov si pri tom užijeme do
popuku. A to je podstata, pretože smiech lieči a časom určite vylieči z politického zákalu aj Slovákov, či Ukrajincov.
Veľmi výstižné a múdre vyjadrenie stavu v SR,ale i vo svete.
OdpovedaťOdstrániťMatovič ako šašo nemá kráľa ktorý by ho chránil,ale iba zdanlivo.
On ho má a majú ich všetci politici sveta
Koho ?
No práve tých z Tell Avívu,to je jediný kráľ pre všetkých šašov na svete.
Pojmy neoliberálna demokracia a neoboľševizmus nie sú nijako politologicky zadefinované, takže pokiaľ ich chce niekto používať, tak by mal zároveň hneď decinovať, čo tým myslí. Ono totiž predpona neo v kombinácií s nejakým iným termínom sa používa len vtedy, pokiaľ sa tým má pomenovať nejaká nová teória alebo skutočnosť, ktorá vychádza zo staršieho základu, ale zároveň ho nanovo redefinuje a prináša úplne nové súvislosti. A to určite nie je prípad boľševizmu ani liberálnej demokracie. Pokiaľ chcete vyjadriť svoj osobný postoj resp. nejaké hodnotenie polotickej reality, tak na to slúžia iné jazykové prostriedky.
OdpovedaťOdstrániť